نکات لازم در کاشت بذر چمن

نکات لازم در کاشت بذر چمن

نکات لازم در کاشت بذر چمن
1399/9/5
0 نظر

گاها در کاشت بذر چمن، به جای رسیدن به چمن، میزبان طیف وسیعی از انواع علف های هرز می شوند و یا اینکه اصلاً چمن آنها رشد نمی کند و یا آنکه مقداری سبز می شود، مادامی که در جاهای دیگر خالی است سرسبزی چمن مانده است. تمام این اتفاقات از آنجا آمده است که عاری از نحوه کاشت بذر چمن در دستور های اصولی آن اقدام شده است.
همه نکات در کاشت بذر چمن
اگر حیاطی دارید و می خواهید این حیاط را به دور از عناصر ساختمانی مانند انواع موزاییک، سنگ و سیمان داشته باشید، باید فکری متفاوت از رها سازی آن در خاک و گِل داشته باشید. یکی از بهترین ایده ها آن است که حیاط طبیعی خانه، ویلا و باغ خود را از چمن پرش کنید. به این ترتیب فضایی یکدست سرسبز و محیطی طبیعی و حیاطی زنده خواهید داشت.
از شما دعوت می کنیم مقاله نکاتی درمورد کاشت گیاهان در باغچه منزل را هم مطالعه کنید
فضایی که می تواند آن حس نشاط و شوق زندگی را برای شما به ارمغان آورد. از این رو لازم است که از نحوه کاشت بذر چمن به طور کاملاً اصولی مطلع باشید.
اولین قدم در کاشت بذر چمن
رسیدن به یک فضای سرسبز و چمن پوش، رویای شیرینی است که در ذهن بسیاری نمایان می ‌شود؛ اما چندان در امر رسیدن به این هدف جذاب و الهام بخش موفق نیستند. مثلاً در مسیر کاشت بذر چمن، به جای رسیدن به چمن، میزبان طیف وسیعی از انواع علف های هرز می شوند و یا اینکه اصلاً چمن آنها رشد نمی کند و یا آنکه مقداری سبز می شود، مادامیکه در جاهای دیگر خالی است سرسبزی چمن مانده است. تمام این اتفاقات از آنجا آمده است که عاری از نحوه کاشت بذر چمن در دستور های اصولی آن اقدام شده است. برای داشتن یک فضای کاملاً سرسبز و چمن پوش لازم است که از نحوه کاشت چمن همراه با اصول حرفه ‌ای آن آشنا باشید. این اصول را می ‌توان به ترتیب زیر مطرح نمود.
حذف علف های هرز، اولین قدم در کاشت بذر چمن
اگر در زمینی که از قبل فکری به حال علف های هرز آن نکرده باشید، اقدام به کاشت بذر چمن کنید و برای این هدف، حسابی خاک را تقویت سازید؛ لاجرم باید منتظر مهمان های ناخوانده بسیاری نیز بشوید. همیشه به یاد داشته باشید که شما با پرورش چمن در خاک، قاعدتاً شرایط پرورش هر گیاه دیگری را نیز فراهم کرده اید. پس لازم است قبل از هر اقدامی در کاشت بذر چمن، تمامی علف های هرز مانده در خاک را به‌ گونه ‌ای حذف کنید که دیگر اثری از آنها نمانده باشد.
برای این منظور در نحوه کاشت چمن از سموم علف کش مانند گلایفوزیت که به نسبت ۱ به ۱۰۰ در آب حل شده است، استفاده می ‌کنند. یک مشکل بزرگ در این روش، ماندگاری قابل توجه علف کش در خاک می باشد. در روش های سالم تر می توانید خاک را کاملاً زیر و رو نموده و تمام علف های هرز را ریشه کن کنید و سپس با علف کش های معمولی تر عملیات کاشت را تداوم بخشید
برای کاشت بذر چمن خاک را نرم کنید
در نظر داشته باشید که جوانه ‌های چمن بسیار ظریف و حساس هستند. آنها باید بتوانند خودشان را از زیر خاک بیرون بکشند. برای این منظور لازم است تا خاک محیط را نرم کنید. با استفاده از یک تیلر می توانید حجم وسیعی از خاک را زیر و رو کنید و سپس آن را نرم سازید. اگر هم دسترسی به تیلر ندارید و یا فضای مورد نظر برای کاشت بذر چمن محدود است، می توانید از یک بیل استفاده کنید. به این ترتیب همراه با نرم کردن خاک، هوادهی خاک را نیز انجام داده ‌اید.
کوددهی خاک را فراموش نکنید
خاک برای کاشت بذر چمن باید کاملا غنی باشد. برای این منظور لازم است که خاک را همراه با انواع کود، خصوصاً کمپوست ها غنی سازید؛ اما لازم است تا خاک را همراه با کمپوست به شکل یکنواخت غنی کنید. این مرحله را می‌ توانید در کنار نرم کردن خاک همراه با استفاده از تیلر و یا بیل به انجام رسانید.
زمین برای کاشت بذر چمن باید صاف باشد
وقتی توانستید علف های هرز را ریشه کن کنید و در مراحل بعد، همراه با غنی سازی خاک آن را نرم کرده و یکدست ساخته اید، لازم است که سطح زمین مورد نظر را همراه با یک شن کش کاملاً صاف نمایید. به هر حال شما در انتهای کار می خواهید تا از یک سطح یکدست و صاف و چمن پوش بهره مند باشید.
از سطح مطلوب PH خاک اطمینان حاصل کنید
رشد مطلوب چمن در خاک همراه با یک سطح مشخصی از PH می باشد. البته بسته به نوع و یا گونه و شاید شرایط محیطی، این مقدار متغیر باشد. از این رو با اطلاع دقیق از این فاکتور تاثیرگذار، مطمئن باشید که خاک زمین غنی شده شما، توانسته است تا آن سطح PH مطلوب را کسب کرده باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر